Ройтбурд і нове українське мистецтво: протест у палітрі

Олександр Ройтбурд — один із ключових представників художнього опору пострадянської України. Його мистецтво вийшло за межі естетики, перетворившись на форму протесту — проти системи, забуття, амнезії і культурної вторинності. Свої полотна він трактував як політичні акти, що деконструюють шаблони ідентичності та повертають глядачеві емоцію — оголену, чесну, нестерпну. Особливої уваги заслуговує його абстрактний період. Саме […]

Іван Труш: художник світла та тіні

Іван Труш — знакова фігура в історії українського живопису, чия творчість глибоко закарбувалась у культурній пам’яті. Його полотна — це не просто відображення реальності, а глибока візія простору, кольору та душевного стану. Він працював у часи, коли українське мистецтво шукало власне обличчя, і значною мірою це обличчя сформував саме Труш. Пейзажі: поєднання національної ідентичності та […]

Анатолій Криволап: кольори, які говорять

Художній всесвіт Анатолія Криволапа розгортається не через сюжет чи форму, а через колір. Його полотна не описують реальність — вони її перетворюють, надаючи емоційне звучання кожному мазку. Унікальність цього підходу полягає в тому, що колір стає самостійною мовою, яка передає не лише настрій, а й світогляд художника. Роботи Криволапа не залишають простору для байдужості — […]

Іван Марчук: найвідоміші картини, які варто побачити

Іван Степанович Марчук народився 12 травня 1936 року в селі Москалівка на Тернопільщині. Після навчання в Львівському училищі прикладного мистецтва ім. І. Труша та Львівському інституті прикладного і декоративного мистецтва, він переїхав до Києва. У 1988 році його прийняли до Спілки художників України, хоча до того часу він вже мав понад 15 виставок у різних […]

Музей сучасного мистецтва Одеси: історія, художники та вплив

Музей сучасного мистецтва Одеси (МСМО) — один із найцікавіших культурних осередків на півдні України. Від часу свого створення у 2008 році він став не лише майданчиком для експозицій, а й важливим голосом в українському арт-дискурсі. МСМО показує, як Одеса перетворилась із міста-портового міфу на центр сучасної художньої думки. Як усе починалось? Музей був заснований колекціонером […]

Київська школа: покоління, що формує нову мову мистецтва

Термін «Київська школа» дедалі частіше звучить у сучасному арт-дискурсі. За ним — не лише географія, а покоління художників, що розширюють межі візуального мислення та формують нову художню мову. Одними з найяскравіших представників цього явища стали Зигмунд, Соловйов і Кауфман. Що таке Київська школа? Це неформальне обʼєднання художників, які працюють у Києві або мають сильний зв’язок […]

Федір Тетянич і Фріпулья: футуроекоестетика у дії

Федір Тетянич — один із найяскравіших феноменів українського мистецтва XX століття. Художник, мислитель, поет, вуличний перформер — він створив унікальний світ під назвою Фріпулья, де поєдналися утопічне мислення, екологічна етика й нестримна художня фантазія. Що таке Фріпулья? Фріпулья — це не лише неологізм, а ціла філософська система. Сам Тетянич визначав її як «вічну, безкінечну, космічну […]

Олександр Соловйов: куратор, який формував мистецьку мову 90-х

1990-ті роки стали періодом великих змін для українського мистецтва. У часи, коли країна лише починала вибудовувати нову культурну ідентичність, саме Олександр Соловйов став однією з ключових фігур, яка формувала сучасну кураторську практику та відкривала нові горизонти для митців. Хто такий Олександр Соловйов? Олександр Соловйов — український куратор, арт-критик і дослідник сучасного мистецтва. Він був серед […]

За лаштунками «Що мені намалювати?»: українське мистецтво на рубежі епох

Українське мистецтво початку 2000-х — це період змін, запитань і пошуку ідентичності. Саме в цей час з’являються проєкти, які не просто показують картину, а ставлять під сумнів саму сутність творчості. Один із таких — виставка «Що мені намалювати?», що стала яскравим культурним явищем і своєрідним зрізом української художньої сцени. Проєкт, що говорить через питання Назва […]